My Nuffy

Friday, December 2, 2011

Berperang Dengan Sembelit dan Buasir.

-Ini kisah benar-
Saya mula kena sembelit dan buasir since umur saya 20 tahun... Lebih kurang macam tulah... Mungkin disebabkan saya kurang ambil makanan berserat dan kurang minum air. Kalau dah masuk toilet, kadang-kadang boleh jadi selalu jugak cecah 1 jam sampai mak saya naik pelik + risau. 
Bila uk2(bahasa suami saya), uk2 saya keras giler! Nak keluar tu punyalah sakitnya macam nak terberanak rasanya. Tu sebab jugaklah selalu keluar darah. Bukan sikit! Dah macam darah haid dah saya tengok! Sampai ada ketikanya saya jadi pitam dibuatnya. Pernah dulu mak saya paksa saya makan pisang muda yang dibakar. Eloklah sekejap tapi lepas tu macam tu jugak balik. 
Masa mengandung pun macam tu jugak tapi kali ni banyak minum air dan makan buah-buahan sebab takut teran uk2 lain pulak yang keluar nanti. Hehe. Tapi kadang-kadang tak berkesan jugak. Tak tau dah ape nak buat lagi mase tu. Redha jelah. Duduk dalam jamban macam nak berperang dah rasanya.
Lepas mula-mula bersalin dulu, nurse bagi saya makan ubat untuk lembutkan uk2 tapi tak uk2 pun. Bila nurse tanya saya bohong cakap saya dah uk2.Hehe. Bila dah balik rumah, saya mintax suami saya belikan saya pil untuk lembutkan uk2. Ubat tulah tempat saya bergantung dalam sebulan macam tu. 
Kemudian saya berkenalan dengan trial pack set B Shaklee. Alhamdulillah semuanya lancar. Seingat saya, masa saya makan set tu uk2 saya keluar macam biasa. Takderla keras sangat ke hape... Terus ambik full set pulak + beberapa jenis suppliment lagi termasuklah ostematrix + lecithin. Tapi saya ni kadang-kadang 'cendeke' . Kejap makan, kejap kang dah terlupa. Minum air sikit. 
Macam baru-baru ni... Akibatnya, saya uk2 keras + berdarah lagi! Saya pun jadi ngeri bila tengok. Takut punya pasal, terus makan balik oste + lecithin macam biase. Alhamdulillah uk2 jadi lembut semula dan tak menyakitkan lagi. Cuma darah masih keluar jelah sebab mungkin luka tak elok lagi kat tempat tu kan... 
Ni pun dah culas balik nak makan vitamin ~ terlupa bawak sebenarnya. Lalalala~ But i'll make sure mesti makan atleast 3 bj lecithin + Oste setiap hari. So uk2 pun smooth jer.. haha.
Kat bawah ni pun ader testimoni pasal buasir ni :





No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++