My Nuffy

Monday, October 24, 2011

Memanjakan Biar Berpada.

Seorang emak akan menangis/sebak bila tak dapat menunaikan permintaan anak tersayang... Walau sesusah mana sekalipun hidup... Permintaan anak no 1. Tak salah memenuhi permintaan anak tapi biarlah berpada-pada... Takkan kita nak ikut je semua kehendak die kan? Tak pandai belajar pun takpe asalkan anak gembira???! Tak reti aku nak ikut perangai macam tu... 

Zaman kanak-kanak aku pun bukan semua kehendak aku dipenuhi mak ayah aku...  Walaupun aku anak bongsu a.k.a anak manja... manjalah sangat... Rajin jugak memintak macam-macam tapi tak pernah pun mintak barangan yang harga puluh-puluh ringgit ke ratus-ratus ringgit... Tak pandai. Tak pernah dapat pun! Tapi budak-budak sekarang lain. Mintaknya handphone/iphone/psp/ps3. Aduhai... Kalau mak paknya kaya takperlah jugak... Beza sangat budak dulu dengan budak sekarang. Bezanya ajaran mak pak kita kan...

Mase aku sekolah rendah dulu takder pun handphone2 ni... Tulah pondok telepon depan sekolah tu yang kadang-kadang dah JAHANAM. Budak-budak sekarang? Semuanya nak bergaya pegi sekolah bawak hp canggih-canggih. Dah hilang tau pulak melalak. Jaga elok-elok tak mau! Pastu ader pulak yang terlebih advance amik gambar yang bukan-bukan guna hp. Kalah mak paknya.

Game? Itulah game tape angah aku punya aku pinjam. Pastu kena tarik balik sebab asik main game tak belajar... -Bapak aku katalah- 
Budak-budak sekarang? Dengan pspnya... ps3nya... Raye hari tu anak sedara aku sorang 1 dapat psp daripada bapaknya. anak sedara aku 4 orang... 4 x RM 6oo = RM 24oo! _Takper bapak die kaye... -dalam hati_ daripada membazir tu bek bagi aku pinjam. huhu.

Anak ibarat kain putih... Bukankah kita yang mencorakkan kain putih itu? Kalau hitam yang kita corakkan, hitamlah dia... 

 






No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++