My Nuffy

Thursday, August 25, 2011

Selamat Hari Lahir Ayah.


Ni Pak Mentua aku... Encik Esa... 22hb O8 2O11 hari tu genaplah umur die 57 tahun... Tapi sayangnya kesihatan die tak lagi macam dulu... Sejak disahkan mengidap kanser kulit, kesihatan die makin terganggu... Dah banyak kali die terpakse berulang alik ke Hospital Sultanah Aminah atau Hospital Sultan Ismail untuk buat rawatan, pembedahan dan radioterapi... Tapi keadaan makin teruk...


Terbaru... malam tadi hubby ajak balik sebab nak tengok ayah... Ayah dah xley jalan katanya... Kena berpimpin... Lepas tu terbaring je dalam bilik... Aku ikut je... Aku ajak mak pegi sekali tengok besannya tu... 

Mase masuk bilik tengok ayah, nampak ayah tak larat sangat... Pipi dah cengkung sangat... Badan penuh benjol ( sebelah kanan)... Sekejap-sekejap die pejam mate...  Tengok hubby sugul sangat... Sayu hati die tangok ayah macam tu... Tak mampu nak tersenyum langsung... aku pun sedih jugak... Mase nak balik, hubby dekatkan aisy dekat ayah... Ayah cium pipi aisy perlahan... Lepas tu giliran hubby plak cium tangan ayah... cium dahi ayah... Hmm sedihnya... Ayah nampak layu je...


Seriyesly aku sendiri ngeri nak tengok benjolan-benjolan kat badan ayah... Bukan jijik ok! Aku pernah jaga arwah ayah aku kat hospital sorang diri... basuh berak die... so takder istilah JIJIK bile tengok bende tu... Ade jugak perasaan risau tu timbul bila mengenangkan mungkinkah hubby akan dapat penyakit yang same macam ayah... Aisy pulak macam mane... Hmm... mintax dijauhkan... Itulah sebabnya aku cuba ajar hubby makan suppliment/vitamin untuk kesihatan die tapi biaselah... alasan TAK BOLEH TELAN... BESAR SANGAT... 


Tapi kalau dah nak kena tak boleh nak elak jugak kan... Contohnya ayah... Mungkin jugak sebab die terlalu lama simpan... Buat tak endah bila benda tu mula tumbuh kat kulit... Bila dah pecah barulah nak pergi check kat hospital... 


Mula-mula dulu cuma tumbuh sebijik-sebijik je... Dah pecah baru tumbuh yang baru tapi la ni dah banyak sangat yang tumbuh... Since yang berubat kat Muar dulu... Kata HAji tu memang benda tu akan keluar sekali banyak sampailah ibunya keluar. Sekarang ibunya dah keluar... Harap-harap lepas ni benjol-benjol tu akan cepat sembuh... 


Hari ni ayah berubat kat Benut, Pontian... Orang taman yang bawakkan... Yelah kita cuma mampu ikhtiar... Cuma ade jugaklah benda yang aku kesalkan... Sejak ayah sakit, boleh kire dengan jari berape kali orang pejabat melawat ayah... Yes die memang perlukan rehat tapi tak salahkan kalau datang sekejap melawat? Ini dah rase macam ayah tu tak pernah wujud je kat opis ni... Nama je ade Kelab kebajikan tapi bile ade ahli yang sakit takder plak inisiatif nak bantu ahli kelab... Kalau ader silalah abaikan statement aku tu... 


Yang paling aku kesalkan, aku pernah tanya pada pegawai mase kat kursus Induksi dulu same ade claim perjalanan untuk dapatkan rawatan kat hospital boleh claim ke tak... die cakap boleh! Siap boleh claim untuk pengiring lagi... Aku pun ader cari pekeliling tu...  Tapi sayangnya pentadbiran pejabat ni cakap dalam pekeliling cakap TAK BOLEH!!! Peliknye... padahal baru dalam tahun ni aku pergi kursus tu... takkan dah expired kot pekeliling die??? Bantuan pejabat??? Baiklah jangan mengharap... 


Kalau tak membebankan takperlah jugak... Takderlah HINGINnya de kiteorang nak MENGEMIS hak kiteorang sendiri ( HAK AYAH)... Sekarang ayah dah terlantar macam tu pun masih gak takder tindakan ape-ape nak kurangkan beban die... MAJIKAN salah ke PEKERJA yang salah??? Kat sape lagi nak mengadu... Bagi aku kat sini jelah aku dapat luahkan kekesalan aku... Terpulanglah orang nak cakap aper... Belog aku! Aku punye sukelah nak cakap aper pun... Kalau tak suke jangan bace sebab aku tau ramai jugak budak pejabat yang suke dok skodeng belog aku ni dalam diam... SILENT READER. SYYYY....


Sekarang ayah memang dah tak daye nak bangun... Tak taulah raye ni macam mane... Sedangkan hari lahir ayah pun tak sambut mengenangkan keadaan die yang macam tu... Cadang nak bawak ayah ke Cameroon Highlands sebab Haji tu cakap penyakit ayah ni berkaitan dengan emosi... Kalau kite happykan die InsyaALLAH die boleh cepat sembuh... Tapi buat mase sekarang tak berape sesuai kot nak bawak ayah jalan jauh... Takut die tak larat...


Raye nanti pun mungkin balik sekejap je kat kampung... Aku, hubby dan aisy pun rasenye akan duduk melepak je kat rumah... Boleh jugak hiburkan hati ayah dengan telatah aisy... InsyaAllah.









No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++