My Nuffy

Tuesday, April 19, 2011

Syukur 1

Syukur itu sifat mulia
Hindar dari tamak haloba
Rasa cukup apa yang ada
Hati tenang hidup sejahtera
Mari amalkan rasa bersyukur
Hidup bahagia aman dan makmur

Ye mama bersyukur sangat-sangat dengan apa yang mama dah ada serta segala rezeki yang dikurniakan Allah kepada mama... Setelah pelbagai liku yang mama lalui selama ini... Rasanya sangat berbaloi bila kesabaran itu terbalas jua akhirnya... Mungkin pada sesetengah orang perjalanan hidup mama nampak mudah tapi hakikatnya hanya Allah sahaja yang tahu... Macam mana sukarnya perjalanan yang mama harus tempuhi... apa yang mama terpaksa korbankan... 

Mama mula menempuh alam pekerjaan ketika usia mama 18 tahun... Hanya sebagai Sales Girl (part time) di JJ maluri... Di saat kawan-kawan mama sedang asyik lagi bertemankan buku, mama dah mula mencari rezeki... Menyesal? Kalau mula-mula dulu mungkin mama menyesal sebab tak sambung belajar tapi mama yakinkan jugak diri yang rezeki ada di mana-mana... Mama sedapkan hati...'aku akan sambung belajar guna duit aku sendiri... aku tak nak menyusahkan orang tua aku lagi!' Itu cita-cita mama...

Bukan sedikit orang jugak yang mencemuh mama waktu tu... Bukan sedikit jugak airmata mama yang mengalir... Hanya mak yang mampu menenangkan hati mama masa tu... Terima kasih mak atas segala sokongan mak selama ini...

6 bulan mama bekerja sebagai Sales Girl part time... dengan gaji hanya antara rm3oo -rm 4oo sebulan ditolak pulak tambang bas dan makan kadang-kadang pun tak cukup... Terpaksalah mama tebalkan muka pinjam pada kakak... Walaupun gaji tak banyak masa tu dan kerjanya pulak memenatkan... Mama tetap bersyukur... sekurang-kurangnya mama dah ada pendapatan mama sendiri... Dan dengan duit gaji tulah mama dapat belanja mak... Bawak mak pergi shopping kat Jalan masjid India... Seronok sangat masa tu...

Hujung tahun mama berhenti kerja bila arwah ayah mama bagi kata dua sama ada nak sambung belajar atau kerja! Susah jugak mama nak buat keputusan masa tu... Lepas berbincang dengan family akhirnya mama ambil keputusan untuk sambung belajar semula... tapi hanya kursus 3 bulan di Institut Dian, Gombak... Bukan mama tak nak belajar ke peringkat Diploma ke hapa... Cuma mama tak mahu menyusahkan arwah ayah ketika tu... 

Belajar peringkat sijil selama 3 bulan pun bukannya senang... banyak duit yang nak diperlukan... Sampaikan mama terpaksa jual hp mama masa tu nak buat belanja... Nak mintak tolong pada kakak? Cukup-cukuplah mama dipandang serong... Belajar takat sijil yang tak seberapa tu pun nak pakai belanja banyak ke???!

Tamat pengajian, mama menganggur sekejap sebelum bos kawan mama offer kerja kat seremban... Jadi sales girl lagi tapi kali ni kat Egypt Mutiara Seremban Parade... Alhamdulillah kali ni dapat jugaklah merasa duit gaji lebih sikit... Sewa pulak rumah buruk kat Ampangan... Mama tak kisah pun walaupun keluarga mama bising mama menyewa rumah macam tu... (sampai sekarang rumah tu masih ada lagi...)

Kerja kat Seremban pun tak lama sebab ada masalah dalaman... Bos bergaduh dengan bos... Anak buah yang jadi mangsa... Mama tinggalkan seremban dengan macam-macam pengalaman pahit... Kejadian ragut buat kali pertama dalam sejarah hidup mama memang bagi kesan buruk pada mama... Mama trauma dan fobia bila nak tidur... Lama jugaklah baru emosi mama stabil semula...

Lepas berhenti kerja, mama menganggur lagi... Telinga mama ni dah naik lali dengan kata-kata umpat keji orang... Airmata ni dah jadi peneman setia mama sebelum tidur... Dalam pada mama menganggur, mama kerap juga ke KL... jadi baby sitter part time... Sambil tu mama mohon jawatan kosong kerajaan dan swasta... Ada jugak yang mengaku saudara kata nak tolong carikan kerja tapi sampai la ni senyap je... 

Apa nasib mama seterusnya ye?
tunggu en3 syukur 2 pulak ye...:-)


Jom cuci mata sambil shopping kat aisy on9 boutique! :-)




1 comment:

アヌム ちゃん~~ said...

Salam.jalan2 singgah sini..nice blog :)
Jom tengok sakura dekat blog saya^^
http://frommetoyou85.blogspot.com/
Sudi2 jenguk ye (^____^)

++Jom Kita Tukar Link!++