My Nuffy

Thursday, July 29, 2010

Ada saya kesah?


Benda ni dah lama jugak berlaku sebenarnya.
2 minggu lepas barangkali.
Masa tu memang saya tension giler + marah yang teramat sangat.
Mood nak menulis pun langsung mati terus masa tu.

Sebabnya?
Ada orang fikir saya buat majlis kawen saya secara besar - besaran!
Itu ok lagi.
Dia boleh sound saya melalui sms supaya nasihatkan mak saya supaya jangan membazir untuk majlis saya ni.
Bukan sekali tapi berkali - kali.
Bukan setakat ke hp saya saja.
hp mak saya.
hp encik abi saya.
Nasib baiklah mak saya tak pandai baca sms.
Kalau tidak apalah perasaan dia masa tu.

H.e.l.l.o

Majlis nikah saya ni makan tak sampai 5k pun ok.
Saya tahu dia alami mimpi ngeri masa dia kawen dulu sebab dia banyak berhabis duit tapi majlis hancus.
duit yang orang hulur sebelum balik jugak lesap kena kebas.

Tapi itu majlis dia.
Bukan saya.
Saya cuma buat majlis yang serba ringkas sahaja.

Ya.
Memang pada mulanya saya dan encik abi nak nikah di pejabat Kadi sahaja.
Tapi stigma orang kampung, nikah di pejabat kadi mesti sebab dah kantoi.
Kena paksa.
Tak pun sebab
Dah ada isi.
Tak jadi.

Saya pujuk encik abi supaya dapat buat kat rumah.
Just nikah saja masa tu tapi mak nak jugak buat makan - makan sikit kan.
Yelah anak bongsu dia.
Ok lhorr.
Budget memang tak berapa mengizinkan masa tu tambahan pula encik abi mengamlami masalah sedikit.
Sampaikan terjadinya peristiwa itu.
Bagi sesiapa yang menyaksikannya mesti tahu peristiwa apa.
cukup.

Tapi alhamdulillah berkat kesabaran semua akhirnya sampailah ke hari ini perjalanan yang kami tempuh dipermudahkan Allah.

Meskipun tenaga kerja tak cukup tapi saya rasa bangga jugak sebab kebanyakan persiapan ini saya dan encik abi yang buat sendiri.
contohnya 
bilik tidur.
pelamin.

Ya.
kami yang buat pelamin kami sendiri.
harga untuk sebuah mini pelamin yang saya tanya hari tu lebih kurang RM5oo.
Ada yang murah lagi tapi tak berkenan pulak.
Lagi cantik pelamin yang saya buat ni kot.
ok.
bukan saya seorang.
kami yang buat lagi cantik.

Berbalik pada orang itu tadi, kata - kata dia memang menyakitkan hati.
Dia tuduh saya tak mahu dengar cakap dia dan mak saya.
Masalahnya bila saya ceritakan pada mak, mak marah saya semula.
Katanya,
"Ko nak ikut cakap mak ke cakap dia tu?"
Ah sudah.
Tak pasal - pasal saya yang tersepit di tengah-tengah.
Sudahnya tak pasal - pasal saya menangis lagi.

Persoalannya sekarang :
Kenapa dia tak cakap sendiri pada mak saya?
Kenapa dia tak nasihatkan sendiri mak saya tu supaya jangan berhabis duit untuk majlis saya ni?
Kenapa perlu saya jadi orang perantaraannya?
Dia sendiri nak jadi orang yang baik di mata mak saya.
Sedangkan saya disuruhnya jadi kambing hitam.
Kenapa sesedap rasa dia saja mengatakan saya buat majlis gand?
dia tengokkah usaha kami untuk mengurangkan kos majlis ni?
Saya cuma minta tolong dia sedikit saja tapi bagi dia beban sepanjang hayat dia barangkali.

Kalau dia baru tahu macam mananya susah tak ada kerja, tak ada gaji, rasa susah sebab terpaksa mintak belanja pada orang lain,
saya lebih dulu rasa semua itu.

Banyak lagi kata - katanya yang melukakan hati saya tapi tak sanggup rasanya saya nak luahkan.

Buat pengetahuan dia, saya telah berpakat dengan sepupu saya yang paling rapat bersama ibunya untuk membohongi mak saya mengenai tempahan kumpulan rebana.
Kalau ikutkan mak saya nak tempah rebana tapi saya tak mahu.
Cukuplah orang hina saya sebelum tu sebab saya dikatakan menghabiskan duit mak.
cukuplah.

Rebana tu tak penting bagi saya.
Mak lagi penting.

Saya tahu dia memang nampak baik di mata orang lain.
itu sebablah saya langsung tak cerita pada sepupu saya tu sebab apa saya tolak rebana tu.
Pada mak pun saya tak cerita semuanya.
Biarlah jadi rahsia saya sorang apa yang orang tu cakap pada saya.
Biarlah saya saja yang nampak buruk dan tak mendengar kata di mata orang.

Pada waktu ini.
Saya dah tak fikir apa lagi dah.
Saya pernah cakap pada dia yang saya tak harapkan langsung dah dia datang ke majlis saya nanti.
Dan
saya tak harapkan satu sen pun duit dari dia.
Nak tahu apa jawab dia?
dia jawab
kalau dia datang pun sebab mak masih ada and dia cuma nak ziarah mak saya.
Dia bukan nak jumpa saya pun.
Angkuhnya cara dia bercakap masa tu.
Saya memang tak harapkan dia datang langsung.
Sumpah.
Kalau dia nak datang pun, dia boleh tunggu bila saya dah tak duduk rumah tu lagi.
Tapi lepas ni jangan harap saya akan hantar mak saya untuk jumpa dengan dia lagi.
Saya tak izinkan kereta saya dinaiki dia lagi.
Biarlah orang nak kata saya kuat dendam ke apa.
Bukan diaorang yang rasa sakitnya.

Bukan sekali dua dia buat saya macam ni tapi saya diamkan.
Sebab saya fikir saya tak ada suami kaya untuk ditunjukkan pada dia.
Saya tak ada rumah dan kereta besar untuk dipamerkan pada dia.
Dan saya pula cumalah kerani cabuk yang tak habis diploma.
Tapi saya tetap manusia yang punya hati dan perasaan.
Tak bolehkah dia mengeluarkan kata - kata yang baik sikit untuk halwa telinga saya dengar dan mata saya untuk melihat?
No wonderla anak - anak dia ikut kurang ajar.
Nak salahkan sapa?

Cukuplah.

Nampak macam saya kesah kan?
Tapi hakikatnya.
Ada saya kesah?

4 comments:

0sh!Nz d' sen0r!ta said...

orang memang selalu nak dengki.. menyampah tau! takpe kak, yang penting dah berjaya kawen dengan jayanya. hehe. kejayaan di situ.

bRaiN fReEzE said...

Uik.. Manusia ade macam2..
Ade yg baik, jahat, dengki, busuk ati, penyayang.. Sume bagai. No wonder la babe.... SABAR k??? Takpe aku datang nanti aku terajang sesapeyg sakitkan ai ko! Wachaa!!!!

Mr & Mrs Architect CuTe said...

hmmm entahla Osh!Nz... Adat dunia. Huhu. tQ ye.

Mr & Mrs Architect CuTe said...

await hang x habaq awai2... hehe

++Jom Kita Tukar Link!++