My Nuffy

Thursday, November 10, 2011

Bubur Buat Si Manja.

Aisy dah mula makan solid food semalam. Aku buatkan bubur nasi kosong. Dikisar sehalus mungkin... Then mintak mak aku tambahkan susu sikit. Berselera betul die makan kata mak akula... aku tak dapat tengok pun... Huhu. Alhamdulillah akhirnya aisy dah mula makan secara rasminya pada tanggal O9.11.11.

Ape pun stok susu yang aku bekalkan tetap habis...Hehe. Kuat betul anak mama ni minum susu ye. Balik semalam pun aisy masih nak df a.k.a mengopek dengan mamanya sampai mamanya nyaris-nyaris tak masuk opis sebab same-same terlelap atas katil...Haha.

So pagi ni nak cuba kelainan pulak... Nak buat bubur millet + susu untuk aisy!:-)


Millet a.k.a sekoi adalah bijirin seperti padi yang bijinya kecil-kecil bulat. Sekoi atau millet mengandungi karbohidrat yang tinggi, di samping protin dan lemak; yang baik untuk pertumbuhan. Hulled millet, atau sekoi yang dikupas adalah sama khasiatnya dengan beras perang, kerana ia adalah ‘whole grain’ yang mengandungi serat yang tinggi.

Hulled millet boleh dibeli dari mana-mana supermarket dan kedai runcit yang menjual bahan makanan organik. Saya beli di Tesco Seremban Jaya.

 Nak tau hasilnya? Tungguuuuuuu.....Hehe.




No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++