My Nuffy

Wednesday, September 21, 2011

Kehilangan.

Tanggal 17 September 2O11... pak mertua aku telahpun kembali ke rahmatullah kira-kira jam 3 pagi... Aku dan hubby dapat tau kira-kira pukul 4 pagi... Kebetulan petang tu kiteorang balik rumah mak aku sebab ader jiran aku yang jemput untuk open house. Mengimbas balik pagi Jumaat 16 September 2O11 tu... aku yang ajak hubby balik rumah IL aku... Sempatlah kiteorang pegi makan roti canai mue bagai pagi tu...

Mase kiteorang sampai, mil aku tengah uruskan pak mertua aku tu... die duduk kat kerusi yang mil aku beli sehari sebelum raya hari tu... Mase tu aku tengok arwah ni kurus sangat-sangat... Betis die dah same besar dengan lengan aku... Sempatlah die agah aisy tapi bukan macam kat hospital hari tu... Muka die macam sayu je mase tu tapi aku tak terpikir langsung yang arwah akan pergi buat selama-lamanya...

Tak lama lepas tu arwah mintax nak masuk baring dalam bilik... Lepas tu mil aku pun buka citer pasal arwah ni kat hospital... mil aku cakap mase sehari sebelum arwah nak ke Muar untuk scan ct, arwah ni macam gelisah je... Lepas tu die macam tak sabar nak pegi berubat kat muar tu... Setiap 1/2 - 1 jam arwah akan kejutkan mil aku... arwah sibuk tanya dah pukul berapa, die nak bersiap sebab nanti takut tak sempat... Bila aku dengar macam tu je terus hati aku tak sedap. Berdebar-debar... Rase semacam je tapi aku diamkan sebab taknak dieorang pikir lain pulak nanti...

Bila dah balik rumah, malam tu arwah ader kejutkan mil aku sekali ajak pegi berubat kat muar/benut rasenye tapi mil aku janji nanti kiteorang akan pegi same-same bawak arwah ni... Sayangnya arwah pergi dulu sebelum sempat pegi berubat...

ada sekali tu aku lalu depan bilik arwah, arwah tengah baring kat atas katil... arwah pandang aku lama sangat... Cuma yang buat aku terkilan... selalunya sebelum balik, aku akan salam tangan arwah tapi hari tu aku terus je pegi lepas tengok hubby dengan aisy salam atoknya... memang takder langsung nampak ceria muka arwah mase tu tapi masih jugak aku tak dapat baca tanda-tanda yang arwah dah nak pergi...

Hubby pun terkilan sama sebab tak dapat nak tengok arwah di saat-saat akhir... Tapi daripada apa yang aku dapat tau, mil aku sendiri tak sedar yang arwah dah pegi...

Pukul 4 tulah kiteorang bergegas balik... hubby tak henti-henti menangis... aku sendiri cuba nak menahan tangis... Sepanjang jalan aku beristighfar saja sambil tenangkan hubby... yelah dieorang 1 family memang rapat sangat... daripada sebelum aku masuk dalam keluarga tu pun aku dah banyak kali dengar orang cerita pasal keakraban family mertua aku ni...

Mase kiteorang sampai tu cuma baru ada family kiteorang anak beranak je... Yelah pukul 4 pagi... masuk je aku tengok mil aku dah tak tentu arah... tapi die tak menangis sangat... Risau sangat kalau mil aku pengsan ke ape sebab die ade darah tinggi...

Lepas subuh barulah ramai yang datang daripada surau berdekatan... saudara mara... sahabat handai... alhamdulillah ramai... Terima kasih sangat-sangat kepada yang sudi hadir dan yang memberikan sumbangan... dengan duit tulah segala perbelanjaan untuk menguruskan jenazah diselesaikan... Cuma yang aku terkilan, dalam pada tu ader jugak yang nak ambik kesempatan atas kekurangan orang lain... Tak apalah.. hari ni hari die... tak lama lagi lingkuplah tu!

banyak lagi yang aku nak ceritakan tapi belum ada mood. Ni pun aku asik on off je kat opis ni... Owh ye... pada yang tak tau... arwah pak mentua aku dengan aku ni 1 opis sebenarnye... meja arwah betul-betul mengadap depan aku... Bila nak keluar pun mesti lalu sebelah meja arwah... Tadi memang sebak betul rasanya bila aku berdiri kat tepi meja arwah... Ya Allah... Tabahkanlah hati kami Ya Allah...

Doa Buat Arwah Ayahanda-ayahanda Tersayang

Ya Allah Ya Tuhanku... DaripadaMu kami datang... KepadaMu jua kami kembali... Ya Allah Ya Tuhanku Engkau tempatkanlah kedua-dua arwah ayahanda kami di kalangan orang-orang yang beriman... Engkau luaskanlah kubur mereka... Semoga mereka aman dan tenang di sana_ Al Fatihah.






2 comments:

sHieRa cAkAp said...

Liza, mintak maaf sangat2 aku tak dapat hadir majlis aritu.. Aku dah ade hal pulak.. Maaf sangat. Memang aku terkilan!

Nadiah Sidek said...

takziah....semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama insan2 yang beriman dan beramal soleh..ameen..

++Jom Kita Tukar Link!++