My Nuffy

Wednesday, September 15, 2010

Raya kedua.

Nak cerita pasal raya lagi. Biar korang muntah darah baca blog aku ni. Haha.

Raya kedua aku kat Kuala Paya sebab awal-awal lagi dah goda incik suami raya pertama mesti kat pb. Bujet sebab mak aku sorang je kat rumah kan. Alih-alih tengok akak aku balik. Okler. So raya kedua giliran belah incik suamila pulak kan. Nasib baik dua-dua kampung tak jauh.... Kalau tidak alamatnya dua-dua muncung sedepa tak dapat beraya kat kampung masing-masing kan!

Dipendekkan cerita, pagi tu dah jadi kemestian kot kat kampung incik suami ni pergi ke kubur beramai-ramai.


Family kiteorang je dah penuh keliling kubur tu. Sampai menumpang duduk kat depan kubur orang lain pun ada. Bab terlangkah kubur orang lain jangan ceritalah. Yelah dah bersesak macam tu kan.

Rasa macam kenduri pun ada gak aku rasa. Siap dapat bekal air, kerepek and surah yasin sekali tu. Mulot jahat aku ringan je nak cakap,

" dah macam kat kubur cina pun ada dah aku rasa....."

Huhu.... mana taknya, Sekali datang beramai-ramai.... pastu siap bagi serbinia bagai.... Ayyokkk! Dah tu datang bukan reti mulot tu nak dok diam. Macam kat pasar pun ada. Yang ambik gambar pun ada (p/s : termasuklah aku...hehe). Yelah, inilah 1st time aku tengok suasana macam tu. Meriah kat kubur tu. Aku rasa yang kat bawah tu sama riang ria sekali kot tengok suasana tu.


1st time aku melawat kubur arwah atok incik suami..... Perasaan? Gementar.......


Lepas pegi kubur, kiteorang lepak kat rumah sampai petang. Tak tau nak pegi mana. Aku mulalah letih je... tapi makan tak hengat. Hehe.

Petang tu barulah mentua aku ajak pegi rumah sedara kat Pemanis. lama gak lepak kat situ. Sampai aku dengan incik suami dah boring, kiteorang dating kat luar rumah tu pulak. Sedar-sedar je dieorang dah ajak balik.

Malam tak ada agenda. Duduk lepak-lepak je. Esoknya lepas bekfast terus balik rumah sebab dieorang nak datang serbu rumah kiteorang pulak nanti. Cabuutttttt........

p/s : teringat arwah ayah...... Bilalah nak jenguk kubur arwah agaknya.......:-(

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++