My Nuffy

Friday, September 24, 2010

Rumah Terbuka?

Topik hangat hari ni.... Rumah Terbuka?


Sana sini tengah berlawan-lawan buat rumah terbuka atau bahasa bandarnya, Open haus da... Bahang raya masih terasa kot walaupun dah dekat nak ujung-ujung ni. Aku sendiri pun ada 2-3 jemputan nanti ni tapi untuk hari ni punya mungkin tak dapat nak pegilah sebab aku ada tempahan cheesecake petang ni.

Esok dan lusa pulak kat rumah pak sedara-pak sedara belah hasben tapi macam biasalah pegi lambat sikit sebab incik hasben ni kejenye sampai pukul 7. Hari ahad taktau lagi macam mana.

Ni korang, korang pernah tak atau selalu tak paksa kengkawan opis korang tu buat open haus ni? Ataupun kengkawan korang berlumba-lumba nak buat open haus yang kadang-kadang jatuh pada hari yang sama? Pernah x? Mesti selalu kan? kan?

Ha! Tulah yang aku nak story sikit ni.... Bukan apa, pagi ni kat radio... kat tv.... asiklah citer pasal konsep open haus ni yang makin menghakis semangat bertandang raya dari rumah ke rumah. Kalau dulu tak buat open haus pun boleh terus datang beraya, tapi sekarang.... Kalau orang tu buat open haus baru boleh datang rumah dia. Kalau x, sendiri mau ingatlah... Huhu. Silap-silap boleh kena halau balik. isk3x.


Bagi aku pulak, tak kisahla aku buat open haus ke tidak, kedatangan korang tetap dialu-alukan. Cuma kalau aku buat open haus tu speciallah sikit menunya kan.... Kalau datang hari biasa-biasa, kalau yang tinggal kat rumah tu kueh raye je, kueh raye jelah yang aku jamukan. kalau aku tengah makan nasik, same-samelah kita jamah sorang sikit nasik tu. Kalau sanggup nak tunggu, bolehla aku masakkan pape yang patut.

Agaknya itulah jugak sebabnya, orang lebih prefer tunggu open haus daripada datang saja-saja. Selain kononnya tak nak menyusahkan tuan rumah masak macam-macam juadah hanya untuk korang padahal tuan rumah cadang nak bagi makan kueh raya je dan tuan rumah yang terpaksa mengemas rumah bagai nak rak sebab takut korang komplain rumah dia macam tongkang pecah (bunyi macam rumah aku je tu...hihi)

Kesimpulannya, Kalau ada orang nak datang raya tu terimalah seadanya kecuali korang ada hal yang tak dapat nak dielakkan. Mana tau tetamu tu bawak rezeki? Dan sebagai tetamu pulak, janganlah dok paksa-paksa tuan rumah nak adakan open haus ni. Mana tau tahun ni dia x berkemampuan nak buat. Tahun depan kan ada lagi? Betul x?

Muah muah!

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++