My Nuffy

Friday, April 9, 2010

CheeseCake Dinda

Nama nak romantika - romantika bagai kan! kuikuikui.....

Saje nak bagi korang teruja nak tau. Nak tau ke?????? Tak nak?????
Huhuhu..... sedey aku....
Tapi kan.....
Ada aku kesah? Dush dush.....
Tubing muka aku 88x

Oklah sebelum aku merepek - repek lagi, ni aku nak tunjuk sikitla kan Cheesecake Dinda yang aku buat hari tu untuk jeleskan Nurul.... HuhuHu.... Statement tak boleh blah... Ampun Nurul.... Kawan ko ni over siikit.... kuikuikui...


Cheesecake Dinda


Sebenarnya cheesecake aku ni kurang menjadi sebab sepatutnya dia naik menggebu tapi macam tulah jadinya pulak. gebu - gebu sikit je.... Ni kena berguru lepas ni neh! Ada sesape sudi ke???? :-)

Tapi tak kesahlah kan... janji boleh makan. Lepas ni nak buat chilled cheesecake pulak tapi kena tunggu sampai aku jumpa cheese creamnya dululah ye. Kat tempat aku ni susah nak jumpe menatang cheese cream tu. Mintak2 jadilah cos aku nak buat sempena birthday member opis aku and join dengan majlis perpisahan my dear CC. Kuikuikui....

so hari ni nak share dululah resepi cheesecake yang aku buat hari tu ye setelah penat mengoogle. Owner sebenar resepi ni tidaklah diketahui...  Kalau buat dengan betul insyaAllahla menggebulah kek tu.

ok 1stly....

sediakan bahan - bahannya dulu ye....


1) susu segar
2) telur
3) tepung kek
4) tepung jagung
5) butter
6) garam
7) cream cheese
8) lemon



mula - mula jerang creamcheese, butter n susu segar secara double boil sampai creamcheese tu cair dan sebati.
maknanya ko amik kuali pastu ko taruk air sikit.
then ko alaskan dengan alas kukus.
pastu baru letakkan 1 periuk atau bekas lain untuk letak bahan tadi.



sementara tu, putar putih telur sampai jadi ringan.
kalau tak betul2 ringan jadi macam kek aku tulah tapi still sedap ok!:-)
owh jangan lupa campurkan gula halus n cream of tartar atau jus lemon.
baru pukul sampai ringan.



Bila creamcheese tu dah cair, sejukkan dulu sebelum dicampurkan dengan adunan telur putih tadi.
lepas tu campurkan telur kuning.
bila dah siap bolehla letak dalam loyang bulat ke... empat segi ke...
kalau boleh alaskan dengan kertas minyak
bakar dalam oven pada suhu 170 darjah celsius selama 1 jam...
kalau tak masak lagi tambah 10 minit lagi sampai masak...
yummy - yummy....
Dah ciap!

so pada sesape yang nak mencuba resepi cheesecake dinda ni bolehlah mencuba ye.
Kalau nak resepi pun boleh.
Email je aku ok!

Oklah... Time untuk balik!!!!!!!!!
owh lupe...
kena meniaga hari ni....
tak boleh suka - suka sangat...
kuikuikui....



p/s: bilalah agaknya aku dapat tidur nyenyak lagi setiap hujung minggu.......

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++