My Nuffy

Thursday, April 22, 2010

More Duit In... The more Duit out...

Sedia untuk di hantar

Alhamdulillah syukur nekmat..... Dah dua hari dok tunggu punya tunggu akhirnya hari ni aku jadi orang kaya sekejap! haha..... Gaji yang kutunggu - tunggu sudah keluar tapi macam biasalah.... Duit ada dalam tangan kejap je.... Bayar ni bayar tu dah selesai....

iklan sekejap!

pengumuman ye semua.... saya bakal menjalani kursus di perak sekali lagi selama 3 minggu bermula 3 - 21 mei ni nanti.

Alahai...... memang kalau kursus kat Perak ni memang tak pernahnye yang tak dapat. Kalau rasa macam kursus tak berapa nak cukup tu contact je kat sane. Dieorang akan arrange kan. Boleh dikatakan kursus ni penting jugaklah untuk sumber pengetahuan aku.

Encik Abi pun baru je dapat tahu yang aku kena pergi kursus nanti... Baru je nak melepas rindu dah kena pergi kursus pulak. Aha! baru aku teringat 7-8 mei ni nanti kena pegi konvokesyen Encik Abi...... Patutla dia bengang je..... hehe.

Mintak - mintaklah jumaat tu aku diberi pelepasan untuk aku balik....

Adoi! Kan dah melencong ke lain dah citer aku... Tajuk more duit in.... the more duit out tapi melencong p citer pasal kursus pulak.... Oklah sambung balik kisah duit masuk duit keluar ni kan.... aku rasa sekarang ni perbelanjaan aku dah mengatasi pendapatan yang aku ada. Walaupun aku ke hulu ke hilir meniaga itu meniaga ini tapi masih jugak rasa belum mencukupi.

Duit gaji jangan ceritalah.... Habis dok bayar hutang saje. Belanja hari hari sendiri mau ingatla.... Mujur jugak aku buat bisnes ini bisnes itu. So bila ada hari harinya customer bayar hutang, lebatlah jugak poket.

Tapi sekarang ni dah tak lebat sangat macam dulu dah. Banyak bisnes tak dapat jalan disebabkan kekurangan modal. Hmmmm.... Mujurlah Encik Abi dah dapat kerja sekarang... Tunggu masa je nak kena paw tu! hehe....

Bila dah kena pegi kursus 3 minggu ni lagilah pendapatan kureng. Mintak mintaklah projek cupcake aku bulan ni dapat cover sampai Encik Abi dapat gaji... Tu belum masuk bab belanja nikah lagi tu.... Alahai....

Nak rasa giveup pun tak boleh dah coz inilah jalan yang aku kena lalui sebelum mendirikan rumahtangga. Tapi takpe.... Biar bersusah susah dahulu.... InsyaAllah bersenang senang kemudian.... Aku yakin setiap manusia tu Allah dah siap siapkan pintu rezekinya... Yang penting jangan cepat putus asa! Chayuk chayuk!

oleh itu kat sini aku nak bagi tips sikitla kan dalam menguruskan kewangan... Dont dont be like me okey bebeh! Bila dah kering baru nak siram air.... - aihhh ape motip plak citer pasal air nih kan???? Actually ni tips aku sendirilah kan... Berdasarkan atas pengalaman sendiri. Terpulanglah pada masing - masing untuk menilai sama ada tips aku ni boleh guna pakai ke idok ye! Nak ikut boleh tak ikut pun boleh...

tips yang pertama.....

Bila kite berbelanja, mesti ada lebih lebih duit syiling yang kita dapat kan? Kadang - kadang sampai kuyak dah purse kite gara gara dek menaggung keberatan syiling dalam dia tapi kita biarkan je konon  konon nanti kalau nak tukar duit kecik senang. Padahal kalau dah melambak syiling tu dalam purse tak ke menyusahkan kita nak bawak? Buatnya tengah tengah nak keluarkan duit, tiba - tiba berterabur syiling atas lantai?  nak - nak masa orang tengah ramai lalu lalang pulak tu. Komfem korang malas nak kutip. Dah rugi dah... Tu belum kira malu lagi tu.... So sebelum korang dapat pakej rugi + malu tu apakata korang simpan dalam satu bekas kat rumah. Korang kumpulkan sikit - sikit.... lama - lama masti boleh beli PSP.... Isk isk isk...

p/s : pastikan korang simpan di tempat yang selamat ye sebab takut ada toyol kepala hitam pulak yang songlap nanti. hehehe.....

tips yang kedua.....

perbualan di antara penginterbiu dengan yang diinterbiu

penginterbiu : kenapa awak nak kerja *%$$$#* ni ye?
yang diinterbiu : aaaa...... ermmmm.... sebab boleh buat loan!

huhuhu.... Punyalah tak bersalahnya aku masa tu menjawab soklan. Memanglah bila dah ada kerja boleh buat loan tapi itu bukanlah keutamaan okeh. Kalau tak rasa mendesak sangat tak payahlah buat loan ni.... sakit korang nanti... Tak caye tengoklah... Jangan buat loan sebab nak kawen jugak! tips ni ade kot aku terbaca dalam some artikel. Sebabnya... Dah sudah kawen nanti sibuk dok menanggung hutang je. Anak bercememet dah. Yang penting jangan buat loan masa tengah frust! konfem korang lagi menderita lepas tu! Huhuhu....

tips yang ketiga.....

kalau korang rasa berat badan korang tengah melampau - lampau naik sekarang ni... Inilah masanya untuk korang fikirkan tentang 'D.I.E.T S.E.I.M.B.A.N.G' pulak. Bukan main melantak je macam - macam sampai tak hengat. Apa kata korang adjust sikit cara korang makan... Ada beberapa artikel yang aku baca kata, kalau kita nak maintainkan berat badan kita... Paling baik ialah ambik breakfast. So tengahari kita akan kurang sikit nafsu nak makan. And kalau boleh, makanlah buah sebelum makan benda berat - berat ni. So kuranglah nafsu kita nak membeli makanan - makanan yang buat kita rambang mata kat kedai tu. Ada faham?

Tips yang seterusnya....

Berpuasa.... Korang dah ganti puasa ke belum ni????! Ha! kalau mana yang belum ganti puasa tu bolehla start daripada sekarang. Selain dapat pahala dan menyihatkan tubuh badan.... korang jugak dapat mnyihatkan kembali poket korang yang tengah gering tu. Tak susah pun kan..... :-) tapi janganlah pulak semata - mata sebab korang nak berjimat, korang bantai puasa sampai setahun. Haremmmmmm.....

dan tips yang terakhir.....

Kalau korang ada apa - apa kemahiran or bakat tu bolehla lepas ni uar - uarkan. Contohnya buat kueh ke... buat kek ke... menjahit ke.... bercucuk tanam ke... eh tu pun kira kemahiran jugak ke? Huhu... Kalau korang ada bakat nak berniaga kecil kecilan pun lagi bagus! Di samping korang dapat mengisk masa lapang korang yang tak berapa nak lapang tu.... korang jugak dapat menambah duit poket korang and bayarkan hutang - hutang korang tu.

Fuhhh.... Sekianlah tips saya pada hari ini ye... Kalau korang ada tips yang lain bolehla uar - uarkan kat aku ye. Bak kata cik tepah... Sharing is caring maring noks.... Hik hik hik....

Oklah sampai di sini saje okeh! Daaaa.......

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++