My Nuffy

Tuesday, June 22, 2010

Penjara Pudu : Hanya tinggal Sejarah

TINGGALAN SEJARAH ... Pejalan kaki melintasi Tembok Penjara Pudu yang dipenuhi dengan mural yang bakal dirobohkan bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pelebaran dan laluan bawah tanah Jalan Pudu bagi memudahkan pengguna jalan raya pada masa hadapan. Pembinaan laluan bawah tanah ini merupakan alternatif yang menghubungkan Jalan Pudu menuju ke Cheras dan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas yang sering berlaku di Jalan Hang Tuah. Mural Penjara Pudu dilukis oleh beberapa banduan yang diketuai oleh Khong Chong Yen dengan menggunakan 2,000 liter cat sepanjang 384 meter dan setinggi 4.5 meter. Ia dilukis pada tahun 1983 dan memakan masa lebih setahun untuk disiapkan dan pernah diiktiraf oleh Guinness Book of Records. Tembok itu akan mula dirobohkan pada waktu malam mulai 20 hingga 23 Jun ini. - Foto BERNAMA.


Penjara pudu.......

Dulu masa ulang alik dari Puduraya ke rumah kakak aku di HUKM, aku selalu lalu tempat ni. Kalau naik bas nak balik kampung pun same... Mesti akan lalu tempat ni.... Memang mata ni takkan lepas nak memandang warisan tinggalan sejarah yang satu ni. Unik dan penuh misteri.

Nak masuk kat dalam? Owhhh aku mengaku yang aku memang tak berani. Cerita - cerita misteri yang aku dengar pasal penjara pudu ni pun dah cukup membuatkan bulu roma aku tegak berdiri. Inikan pulak nak menjelajah di dalamnya. Owh no....

Tapi bila aku dapat tahu yang penjara pudu ni akan dirobohkan yakni telahpun mula dirobohkan malam tadi rasa menyesal pulak sebab sebelum ni tak pernah pun nak ambik tahu pasal penjara pudu ni. Tentang sejarah lampaunya.... Siapa yang bina..... Macam mana kalau satu hari nanti kalau anak - anak bertanya? Bolehkah aku menjawabnya?

Pagi tadi tengok dekat MHI, ally pegang serpihan batu tembok penjara pudu tu rasa macam nak jugak bawak balik buat kenangan. Manelah tau 10 atau 20 tahun akan datang ianya akan jadi sesuatu yang berharga? Huhu..... Tapi tak mungkinlah aku akan ke sana semata - mata nak ambil serpihan batu tu. Cuma aku terkilan jelah, salah satu tembok tu tak di ambil dan diletakkan di muzium ke sebagai tanda kenang kenangan....

hanyatilah gambar - gambar penjara pudu dari dulu hingga sekarang...

http://www.prison.gov.my/pride/index.php?view=article&catid=37%3Awarta-sejarah&id=318%3Apenjara-pudu-dalam-kenangan&option=com_content&Itemid=75

sekian wassalam....




No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++