My Nuffy

Monday, June 15, 2009

SeLaMaT hArI bApA


ucapan selamat hari bapa wat lelaki2 yang bergelar

bapa

ayah

abah

babah

papa

daddy

father

atau aper saja gelaran

mungkin die seorang yang tegas

mungkin sahaja die seperti tidak peduli

tapi di hatinya tetap menyayangi anak2nya

bertuah pada siapa yang masih punya bapa

yang bisa menegur bila kita melakukan salah...

yang mewalikan ketika pernikahan anak perempuannya...

yang bercerita dengan bangga kejayaan anaknya...

yang tersenyum gembira melihat anaknya bahagia...

yang menadah tangan berdoa apabila anaknya berduka...

beruntungnya...

dah lama aku pendamkan hasrat untuk menziarah ayah...

kasihan ayah...

sepanjang ayah di sana belum pernah aku menziarahnya...

mujur kak long ade menemankan...

memang dulu rajukku panjang...

memang dulu aku terkilan...

janji takkan menangis ketika pemergian ayah aku tunaikan...

malah aku jua yang memujuk mak supaya meredhakan...

di mata orang aku memang kejam...

tapi sejam sebelum itu orang tak tau airmataku yang bercucuran...

bukan tak mahu aku menziarah ayah...

cuma keadaan tak mengizinkan...

saat ayah pergi...

aku kerap bermimpikan...

rindu amat sangat sehingga airmataku gugur di dalam tidur...

janjiku untuk membawa seseorang masih belum dapat kutunaikan...

tapi hari ini terasa ingin aku datang...

menziarah ayah...

mendoakan ayah...

bercerita pada ayah...

ayah...

adik rindu ayah...

kalaulah ayah masih ada...

adik janji adik akan dengar cakap ayah...

adik janji akan bawak ayah ke mana sahaja ayah nak pergi...

adik janji kita akan solat jemaah sama2 macam dulu...

adik janji xkan marah2...

adik janji takkan jadi nakal...

adik janji akan cium tangan ayah macam adik cium tangan mak setiap pagi...

adik teringin nak belikan hadiah untuk ayah...

macam adik bagi mak masa hari ibu...

tapi adik tau ayah takkan terima...

masa ayah ada pun ayah pernah tolak duit yang adik kasi...

apatah lagi sekarang ni...

yang mampu adik hadiahkan sekarang ni cuma satu...

~Al Fatihah~



1 comment:

safina aishah said...

niatkanlah sgl kebaikan yg kita lakukan untuk dia di sana.mudah2an.doa anak soleh/solehah kan sampai untuk mereka....berdoa dan terus berdoa....

++Jom Kita Tukar Link!++