My Nuffy

Monday, August 30, 2010

CheckList Rumah Baru.

Alhamdulillah masuk hari ni rasanya da 3 ke 4 kali dah tidur kat rumah baru. Perasaan? Gumbiraaaaaaaala..... haha. Mana idaknya, buat apa pun boleh. Keluar bilik air tak pakai pape pun bolehhhhhhh... haha.

Tapi yang tak berapa nak gumbiranya, kat rumah tu masih banyak lagi yang tak lengkap. Cat pun belum lagi... Budjet konon esok nak mengecat tapi esok anak dara sorang tu pulak ajak pegi tengok laptop. Kebetulan kiteorang pun nak survey barang-barang dapur sekali so join jelah.
Tak sabar nak tunggu incik suami ni gaji...Hehe. Tak sabar nak pow dia sebenarnya...hehe.

Yang paling penting saya nak beli jam loceng! Sebabnya..... pagi tadi kiteorang terlajak tak sempat nak sahur. Budjet kunci jam kul 4.20 am tapi macam biasalah bangunnya setengah jam kemudian kan... Ni terus terlajak sampai 6.53 am ko! Rasanya alarm tu memang tak berbunyi pagi tadi sebab aku letak betul-betul tepi bantal. Mulalah aku marah-marah cakap incik suami yang matikan alarm sebab dia memang selalu buat gitu kalau benda alah tu ada kat dia. Hehe....

Nasib baiklah malam tadi sempat makan sandwich telur campur tuna yang aku masak pakai dapur elektrik aku tu. Alahai.... tu pun nyaris-nyaris nak hangus sebab periuk dia nipis sangat. Nak beli dapur biasa belum ada rezeki lagi. InsyaAllah dalam masa terdekat ni kalau ada rezeki incik suami kena pow lagi...hehe.

Masa kawen ritu banyak jugak dapat present tapi kebanyakannya bagi set pinggan mangkuk gitu. Maybe takder yang budjet aku dok kat luar. Lagipun dah namanya present kan, suka orang tulah nak bagi ape ye tak?

Tapi takper... Pasni step by step aku nak mula membeli barang kat rumah tu. Starting dengan....

1) Peti ais

satu pintu je pun cukup. lagipun aku tinggal berdua je kat rumah tu. yang penting kalau aku buat kek ke hape takderlah menggelabah nak cari tempat simpan. Jenama kalau boleh nak Samsung. Pilihan sejak muda dulu lagi...hehe.

2) Mesin basuh

sape kata tinggal berdua tak banyak basuh baju? 1st time basuh baju pakai tangan lepas kawen rasa nak menangis pun ada. mana taknya... Basuh baju sambil bersila atas lantai ko! Yelah... masa kat rumah mak, basuh baju pakai mesin. Kat rumah mak mentua pun pakai mesin (walaupun bukan aku yang basuh..hehe). Kat rumah shiera dulu pun pakai mesin gak. Tu yang manja bebeno tu. Hehe...

3) Dapur gas

Ni 1 kemestian. Wajib do! Kalau tak aku takder motif nak duduk rumah sendiri. Hehe... Malam tadi masak telur goreng pun guna dapur letrik je. Tak besh langsung.

4) Kabinet dapur

Kalau dah ada dapor gas takkan takder kabinet dapor kan? Nanti takkan nak bersila masak atas lantai kot????? - teringat jaman muda remaja kat seremban dulu. Duduk rumah bujang, masak sambil mencangkong ko! haha.

5) sofa L

kat rumah tu memang dah sedia ada sofa mak mentua aku tapi aku malas nak pakai. Lagipun tu dia punya. Aku nak aku sendiri punya... barulah siok nak jahanamkan! huahuahua. Kalau aku jahanamkan mak netua aku punya sofa nanti berdoh nak ganti balik sebab mahal bena...huhu. Sofa sendiri xpe.... sebab aku budjet sofa aku tak sampai lima rat pun.

6) Tv

Ni kepentingan incik suamilah. Tak tau bila masanya dia sempat nak tengok tv tah. Balik je dah nak malam. Tak kisahla... Janji dia happy tapi kena tunggu turnlah ye incik suamiki.

7) Kabinet Tv

Yang ni pun nak jugak. Cadang master bedroom tu kiteorang nak jadikan bilik tv sementara. Yelah bilik tu besar and memang sesuailah nak buat bilik tv tu. Mula-mula incik suami memang taknak tapi bila dia pikir-pikir balik langsung terus berkenan dengan idea bernas aku tu. Hehe... so nanti kalau family datang serentak, takderla crowded sangat kat ruang tamu asal tu. Yang nak tengok tv boleh tengok tv je... Yang nak borak-borak je boleh duk kat luar. Eiiii tak sabarnya..............

8) karpet

karpet ni nak yang simple je. Taknak yang susah nak cuci or bersihkan sebab nanti tak pasal-pasal kena beli vakum pulak.

Emmm... rasanya buat masa ni tu je kot. Beside aku and incik suami memang suka yang simple-simple je. Tapi semua tu takderlah kiteorang nak beli sekaligus pun. Berdikit-dikitlah kan... Yang penting nak settlekan hutang dulu. InsyaAllah.

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++