My Nuffy

Saturday, December 18, 2010

Gejala Hamil : Sakit Pinggang

Sakit Pinggang Dan Belakang

Sakit pinggang dan belakang seringkali berlaku di kalangan ibu yang sedang hamil. Kesakitan ini menjadi lebih teruk dengan meningkatnya umur kandungan. Keadaan ini disebabkan oleh kelonggaran ligament yang mengikat tulang dan sendi. Ia juga disebabkan oleh posture yang kurang baik akibat kehamilan yang kian membesar. Sakit pinggang ketika hamil ini biasanya tidak ada ubat yang khusus melainkan dengan rehat sahaja, kurangkan berdiri dan berjalan-jalan. Biasanya dia akan pulih seperti sediakala selepas bersalin.

copycat :  http://www.hamidarshat.com

Awal pregnant x perasan sangat pasal sakit pinggang ni. Ingatkan biase2 je. Manalah tau sakit tu disebabkan kipas angin yang tak boleh off langsung tiap2 malam. Aku tak kisah tapi hubby aku tak boleh tido kalau tak pasang kipas padahal lepas tu mengerekot tido. 

Then makin lame makin menjadi2 pulak sakitnye. Asal berbaring je mesti susah nak bangun. Sakit pinggang then sekarang berjangkit pulak ke pinggul. Sebelum ni tiap2 malam mesti hubby kena dera urut pinggang aku. Padahal die pun same penat. Nak buat macam mana kan?

Sebelum ni jugak aku asik nak berbaring je. Tak larat nak duduk lame2. Kalau kat rumah mentua aku, terpakselah aku memerap dalam bilik je. Nak buat macam mane? Takkan aku nak selepet baring depan tv kot? Malu oww...

Sekarang ni mak aku tengah sakit, memang kebanyakan benda aku buat. Mana yang aku rase tak larat memang aku tinggalkan je. Tambahan pulak sakit pinggul aku ni makin menjadi2 pulak. Berjalan pun dah slow sekarang ni. Kalau sapu minyak panas pun sekejap je tahannye. Mak aku cakap die dulu pun macam tu jugak. Dah bersalin nanti baru die hilang. Baru2 ni aku ade jugak berborak dengan member2 aku yang dah kawen and ada 2 orang anak. Die pun cakap benda yang same. Now aku pulak yang merase. Hmm... Xpela, janji baby dalam kandungan ni selamat. Then die ade bagitau lagi... Kalau sakit tu jangan diurut kuat2. Nanti muka anak leper coz dalam waktu sekarang ni muke baby menghadap kat belakang. Betul ke tidak aku tak tau. Die dapat pun daripada mak die. Wallahulam.

Ade petua lain ke nak kurangkan sakit pinggang ni?

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++