My Nuffy

Monday, December 6, 2010

Kek Coklat Strawberry

Sebenarnye ni permintaan hubby aku sejak aritu lagi tapi memandangkan buku resepi aku hilang so asik tertangguh jela jadinye... Hmmm... Manelah peginye buku tu...

Then aku p la godek2 resepi baru... Nak cubela kononnye... Hmmm... Nampak dalam gambar sebijik macam yang selalu aku buat sebelom ni... Tapi bile aku try.... hmmm... maleh nak cakap...
Macam hampeh je rasenye...

Tak taula tang man yang silap... Uwaaaa... mase nilah terase penyesalannye sebab terhilangkan buku resepi aku tu..... huhu...

At 1st hubby cakap ok je rasenye... 2nd time bile cube balik terus jadi pahit... Isyy... nape tah... sebab aku campur dengan milo kah? Hmmm... Tak sengaje owhh... Aku ingat serbuk koko dah abes... So aku memandai ler tambah milo mak aku sampai habis...hehe... Padan muke aku!

Ape2  pun persembahan tetap mantap ko! haha

Tadaaa...



Kek ni besar sebenarnye tapi aku kecikkan die... senang nak ngap...haha. Sorila gambar die tak baper clear sebab guna blueberry aku ni... Memory card baru je dapat td daripade Shiero. Thanx my prenz.. Hehe...

By the way.. aku tak ingat aku dapat resepi ni dari mane... main tepek je..hehe... Tuan rumah jangan mare ye... i copy paste je resepi u ni....hehe...


Resepinye ade di sini...


Bahan:- (loyang 21 x 21 x 3 cm)
  • 2 cawan tepung gandum } diayak
  • 2 sk baking powder } bersama
  • 2 cawan gula halus
  • 4 biji telor gred A
  • 250 gm butter
  • 2 sk esen vanila
Bancuhan koko (Pes Coklat):-
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas
  • 1/2 cawan susu cair (akak guna fresh milk)
Cara Membuat:-
  1. Untuk bancuhan koko, masukkan serbuk koko, gula halus dan air panas dalam periuk. Jerang atas api perlahan, kacau rata sebentar hingga berkilat. Tutup api dan biarkan sejuk dalam suhu bilik sekejap. Tuangkan susu cair, kacau dan ketepikan.
  2. Sementara itu, pukul rata gula dan butter hingga kembang.
  3. Masukkan telor sebiji demi sebiji dan pukul lagi.
  4. Masukkan esen vanila dan gaul rata.
  5. Masukkan tepung yang diayak tadi berselang seli dengan bancuhan koko tadi. Gaul rata dengan spatula.
  6. Masukkan dalam loyang dan bakar selama 1 jam pada suhu 180C.  

    ++Jom Kita Tukar Link!++