My Nuffy

Tuesday, May 25, 2010

Sample Cheese Cake Dinda










Entah apa mimpi aku, minggu ni asik nak buat kek je kejenye. Rase macam something wrong somewhere je kalau aku tak buat kek. Huhu.... Tibalah ayat poyo aku tu...

Semalam aku buat cheesecake lagi... Kali ni aku gunakan segala kepakaran yang ado untuk mempastikan kek aku gebu sokmo. Alhamdulillah.... Berjaya juga akhirnya...

Kembang kempis lobang hidung bila my opismate puji... hehe... Thanx guys sebab selalu bagi sokongan. Kalau sedap lepas ni boleh order kat kite k! Kalau tak sedap korang komplainla... jangan senyap je.... nanti aku tak tau mana yang silap....

So rasa macam nak buat untuk sepupu aku je nanti cheesecake ni. Yelah buat apa nak beli kat kedai kalau aku sendiri dah reti buat kan? Sekurang - kurangnya boleh jugak nak promotekan kek and cupcake aku ni ye dak? Bak kata pepatah, sambil menyelam kita minum air coke! hehe....

bahan - bahan cheesecake dinda


 Tadi Si Nurul tanya resepi tapi entah bila dia nak buat katanya... Biasalah Student sorang tu sibuk manjang dengan assignmentnye....

And for me pulak, ni pun kira assigment untuk aku. Tutor aku adalah blog - blog resepi. Macam - macam resepi yang aku dapat. Aku try and error. Kalau tak jadi frust jugaklah tapi nak buat macam mana kan, belajar punya pasal. Kena kutuk kaw - kaw  pun terima jelah.

Tapi alhamdulillahla... mak, encik abi and all my friends tak putus - putus bagi sokongan. Dan sekali lagi alhamdulillah, setiap bulan tak putus tempahan. Cuma bahan - bahan and untuk deco tu susah sikitla nak cari kat sini. Banyak jugaklah kena survey internet semata - mata nak cari bahannya.

InsyaAllah kalau ada rezeki lepas ni, aku nak beli oven yang besar sikit (senang kalau dapat banyak tempahan), mixer yang boleh stand sendiri (lenguh poit tangan nak pegang je mixer tu) and yang paling penting adalah timbang digital (timbang yang ada kecil sangat and dah biul). Ni semua yang nak kena buat reminder kat dalam hp encik abi neh! Hehe.... Sanggup aku kalau hadiah birthday ditukarkan kepada barang - barang tu.

Eh cerita - cerita jugak kan, lupa pulak nak bagi resepinya.... hehe....

bahan - bahan A

250gm creamcheese
50gm butter
100 ml susu segar

dicairkan guna teknik double boil
bila dah cair, sejukkan and masukkan pulak bahan di bawah

6 biji kuning telur
1 sudu besar jus lemon
1/4 sdk garam
60g tepung kek / tepung superfine
20g tepung jagung (cornflour/cornstarch)

sementara tu,

Dalam bekas lain, pukul  6 biji putih telur bersama 1/4 sdk tartar krim (cream of tartar) atau 3/4 sdk jus lemon sampai berbuih2 (foamy). Lepas tu, tmbhkan gula & pukul lagi sampai bertanduk (soft peak).

Lepas tu campurkanlah kedua - dua bahan tu and masukkan dalam tin pembakar. Balut tin tu dengan kertas timah and letak dalam bekas dulang lain yang berisi air. So kek tu akan jadi lembut je nanti. Bakarlah dalam 1 jam gitu pada suhu 150 or 160 degrees. Kalau tak pasti cucuk je dengan lidi nak tau dia dah masak ke belum.

Selamat mencuba!

No comments:

++Jom Kita Tukar Link!++