My Nuffy

Tuesday, March 30, 2010

Projek pertama cuppy cupcake





Nama projek : cuppy cupcake
Tempahan dari : Kak earna
jumlah : 59 biji + 3 biji percuma ( sebab nak lengkapkan dalam 1 kotak kek)
tarikh : 27 Mac 2010 ( Sabtu )
Tema : cupcake perisa oren/blue freshcream/simple decoration

2 minggu lepas dapat tempahan cupcake pulak dari Kak earna untuk celebrate betday bapa beliau uang dikasihi Sabtu ni (27/03/2010). Mulanya macam tak confident nak ambik tempahan tu. Mana taknya, aku tak pernah buat cupcake yang siap dengan deco tu! setakat muffin biasa tu bolehlah... tu pun kadang - kadang jadi kadang - kadang tidak.(tangan tak berbedung kot!kuikuikui....)

So lepas je dapat tempahan aku terus menggoogle resepi - resepi cupcake ni. Puas gaklah menggoogle. Balik rumah pun sibuk dok menggoogle resepi je kejenye....

Hasilnya.....
.
.
.
.
.

tadaaaa.......(maaf kualiti gambar x bagus)


Nilah die hasil yang tak berape kreatif daripada aku.... Biasalah, budak baru nak belajarlah katakan...
Tapi alhamdulillah la cupcake tu menjadi. Risau gak mula - mula tu kalau - kalau jadi macam mase nak buat cupcake untuk Aqish hari tu. Benyek and 'ranggup' sangat sebab terlebih gula. dah macam kueh bahulu pulak rasanya.

Kak erna mintak perisa oren. Untuk dekonya pulak die tak kisah wane ape pun so aku buatkan warne biru walaupun aku tahu dia suka warna hijau. Chelsea kan biru.... Hehehehe! Saje mendengki die...

Untuk deko aku lebih suke gunakan fresh cream walaupun mahal sikit sebab kalau buat buttercream macam mual sikit. Mulanya nak buat deko guna sugar paste ke... fondant sugar ke... tapi tak sempat. lagipun takut tak menjadi pulak nanti sebab aku baru 1st time nak buat. lagipun resepinya ada tapi bahan tak cukup pulak. so aku buat jelah mana yang senang.

Cuma aku tak puas hati deco yang aku buat simple sangat. Pening jugaklah aku nak pikirkan harga yang sesuai aku nak bagi. takut tak berpatutan... Almaklumlah yang tempah kawan sepejabat. takkan nak bagi harga yang mahal kot...

InsyaAllah lepas ni aku akan makin galak and busy memperkembangkan bisnes aku. Hari tu kak jun dah suruh aku buat sikit kek nak letakkan kat kedai husband dia. Ni Ude pulak bising suruh aku buat kek, muffin and kastard buah suh letak kat kedai die. Bertambah tak senang duduklah aku lepas ni nampaknya.....

Bulan 5 nanti Encik Abi konv and dalam kepala otak aku dah terfikir banyak bisnes yang boleh aku buat masa tu tapi Encik Abi nak aku duduk dalam dewan dengan mak. tengok die ambil sijil sebab ayah xmo masuk dalam tu.... Kenalah aku cari pekerja sambilan nanti... hehehe... ada sape2 berminat?

Lagi 1/2 jam aku akan berangkat pulak ke Hotel Concord Shah Alam... kena kursus 1 hari setengah.... macam yang aku pergi kat The zone JB dulu tu. Sungguh2 bosan... kalaulah aku tak perlu pergi kursus bodoh ni....




Ada sape2 nak tempah cupcake? :-)

5 comments:

sHieRa cAkAp said...

Wei Za... Ko tolong aku wat cupcake ley?? Tp nak pakai sugar paste la..
Tulun... Kawan aku nak kawin bln 4 ni.. Ok x za??

++Kerudung Ungu++ said...

owh boleh kot...
tapi yg simple2 bolehla...
bagila detailnya... nak perisa apa, wane ape, bape byk... nk deco camne...

sHieRa cAkAp said...

Aku kalo ley nk yg rase coklat.. Ikut ko la... Tp die kenduri 24 Apr ni... Sempat tak agak2nye.. Aku sereah bulat2 kat ko...

++Kerudung Ungu++ said...

boleh!
ko nak bape bijik ni?

sHieRa cAkAp said...

Ha.. kalo ley kaler kuning itam ok x?? slalu org tempah bape bijik?? 12 ke lebiy??? Sbb nk gak tulis Selamat Pengantin baru kan?? Juz ko tulis Faiz n Nizam je ley??? Yg selebiynye ko deco la pape yg patut.. Pape ko msj no 0133885182. TQ!!!! Bayaran jgn risau k?

++Jom Kita Tukar Link!++